بسم الله الرحمن الرحیم
:به گزارش سایت مبارزه با شیطان
امام زمان(عج) در حال حاضر در کجا تشریف دارند؟ قضیه مثلث برمودا چیست؟ و آیا این گفته صحیح است که حضرت در آنجا تشریف دارند؟
از آنجایی که حضرت در پس پرده غیبت زندگی می کنند و لازمه غیبت نیز پنهان زیستی کامل است، به همین جهت هیچ خبری از محل زندگی ایشان وجود ندارد و نباید هم در این زمینه خبری وجود داشته باشد؛ زیرا مخالف با حکمت غیبت و خطری بزرگ برای وجود نازنین ایشان است .
متاسفانه در مورد زندگى حضرت در مثلث برمودا یا جزیره ى خضراء برخى افراد به داستان جزیره خضراء تمسک کرده اند و آن را بر مثلث برمودا تطبیق کرده و بر اساس آن گفته اند که امام عصر(ع) با خانواده و فرزندانشان در این جزیره زندگى مىکنند.
منشأ این پرسش و سایر برداشتهایى که در مورد محل زندگى امام زمان(عج) و پیوند آن با جزیره خضراء و مثلث برمودا صورت گرفته، داستانى است که علامه مجلسى در بحارالانوار نقل کرده است. ابتدا خلاصه اى از این داستان طولانى نقل مىشود و ضمن نقد و بررسى آن، پاسخ سؤال ارائه مىگردد. علامه مجلسى مىگوید : «رساله اى یافتم مشهور به داستان جزیره خضراء... و چون آن را در کتابهاى روایى ندیدم، عین آن را در فصل جداگانه اى آوردم... بر اساس این داستان، شخصى به نام زین الدین، على بن فاضل مازندرانى نقل مىکند :
سالها در دمشق نزد شیخ عبد الرحیم خنفى و شیخ زین الدین على مغربى اندلسى، تحصیل مىکردم. روزى شیخ مغربى عزم سفر به مصر کرد. من و عده اى از شاگردان با او همراه شدیم؛ تا اینکه به قاهره رسیدیم. استاد مدتى در الازهر به تدریس پرداخت. پس از مدتى، نامه اى از اندلس آمد که خبر از بیمارى پدر استاد مى داد. وى عزم اندلس کرد؛ من و برخى از شاگردان با او همراه شدیم.
در یکى از قریه هاى اندلس، بیمار شدم؛ به ناچار استاد مرا به خطیب آن قریه سپرد و خود به سفر ادامه داد. سه روز بیمار بودم. پس از آن روزى در اطراف ده قدم مىزدم که کاروانى از طرف کوههاى ساحل دریاى غربى وارد شد و با خود پشم و روغن و کالاهاى دیگر داشت. پرسیدم : از کجا مىآیید؟ گفتند: از دهى از سرزمین بربرها که نزدیک جزایر رافضیان(شیعیان) است.
هنگامى که نام «رافضیان» را شنیدم، مشتاق زیارت آنان شدم. تا محل آنان، 25 روز راه بود (دو روز بىآب و آبادى و بقیه آباد) حرکت کردم و به سرزمین آبادى رسیدم. آنجا جزیره اى بود با دیوارهایى بلند و پرچمهاى مستحکم که بر ساحل دریا قرار داشت. مردم آن جزیره، شیعه بودند و اذان و نمازشان به شکل شیعیان بود. در آنجا از من پذیرایى کردند، پرسیدم: غذاى شما از کجا تأمین مىشود؟ گفتند : از جزیره خضراء در دریاى سفید که جزایر فرزندان امام زمان(عج) است که سالى دو مرتبه براى ما غذا مىآورند.
مدتى منتظر شدم تا کاروان کشتى ها از جزیره خضراء رسید. فرمانده آن، پیرمردى بود که مرا مىشناخت (اسم من و پدرم را نیز مىدانست). او مرا با خود به جزیره خضراء برد؛ شانزده روز گذشت، آب سفیدى در اطراف کشتى دیدم و علت آن را پرسیدم؛ شیخ گفت: این دریاى سفید و آن جزیره خضراء است. این آبهاى سفید، اطراف جزیره را فرا گرفته است و هرگاه کشتى دشمنان ما وارد آن شود، غرق مىگردد. وارد جزیره شدیم؛ شهر داراى قلعه ها و برجهاى زیاد و هفت حصار بود... بحار الانوار، ج 52، ص 159 ؛ اثبات الهداة، ج 7، ص 371.
درباره این داستان، نظرات مختلفى ارائه شده است :
1. گروهى اندک بر این عقیدهاند که داستان واقعى است.
2. برخى از کسانى که اصل داستان را پذیرفته اند، آن را با «مثلث برمودا» تطبیق داده اند ر.ک : ناجى نجّار، جزیره خضرا و تحقیقى پیرامون مثلث برمودا ؛ سید جعفر رفیعى، جزیره خضراء.
3. پژوهشگران بزرگى چون آقا بزرگ تهرانى، علامه شوشترى، علامه جعفر مرتضى عاملى، شیخ جعفر کاشف الغطا و... بر این عقیده اند که داستان جزیره خضرا واقعیت ندارد و بر حکایت نقل شده، اشکالات متعدّد سندى، تاریخى و متنى وارد کرده و آن را از درجه اعتبار ساقط کرده اند سید جعفر موسوى نسب، مقاله جزیره خضرا، نینوا و انتظار، تأمّلى نو، ص 26.
یک. بررسى سندى و منابع داستان
1-1. منابع و مدارک
این داستان ابتدا در مجالس المؤمنین قاضى نور اللَّه شوشترى(1019ه .ق) نقل شده و آن گاه در کتاب بحار الانوار آمده است. صاحب بحار الانوار مىگوید: «این داستان را در کتابهاى معتبرى ندیدم»؛ یعنى، آن را از یک کتاب خطى ناشناخته نقل کرده است. پس نمىتوان منبع معتبرى براى آن در نظر گرفت؛ در این صورت از درجه اطمینان و اعتبار ساقط است.
1-2. راوى داستان
شخصیت اصلى داستان، بیش از یک نفر نیست (على بن فاضل مازندرانى) ؛ ولى کتابهاى رجالى و معاصران او، نامى از وى به میان نیاورده و او را تأیید نکرده اند. پس نمىتوان به صحت روایت او اطمینان داشت.
دو. بررسى متن داستان
2-1. وجود تناقضات و تضادها
در متن داستان، تضادهایى به چشم مىخورد. در بخشى سید شمس الدین به راوى داستان مىگوید: من نایب خاص امام هستم؛ ولى خودم آن حضرت را تاکنون ندیده ام؛ (در حالى که در عصر غیبت کبرى، امام نایب خاص ندارد)! پدرم نیز آن جناب را ندیده؛ ولى سخنش را شنیده است. اما جدم هم خودش را دیده، هم حدیثش را شنیده است.
با این حال خود او در جاى دیگر مىگوید: من هر صبح جمعه براى زیارت امام به آن کوه مىروم و خوب است تو هم بروى. شیخ محمد هم راوى داستان گفته است: فقط سید شمس الدین و کسانى مانند وى مىتوانند خدمت امام زمان مشرف شوند (تناقض).
2-2. بیان نادرست احکام و عقاید
در این داستان دو نکته انحرافى و نادرست وجود دارد که هر دو مردود است:
الف. تحریف قرآن؛ که به اعتقاد شیعه و سنى قرآن مصون از تحریف است و این ادعا به هیچ عنوان پذیرفتنى نیست.
ب. اباحه (نپرداختن) خمس؛ که به اتفاق فقیهان مردود است.
2-3. بیان محل زندگى امام زمان
این مطلب، خلاف بسیارى از روایاتى است که محل سکونت آن حضرت را مخفى و در شهرهاى مختلف و (حتى در میان کوهها) مىداند. همین منافى با حکمت و سرّ غیبت است؛ چون «پنهان زیستى» امام براى دفع خطرات احتمالى و مصون ماندن از دشمنان است و در صورت افشاى محل زندگى، احتمال خطر باقى است.
2-4. وجود سیصد فرمانده و یار خاص
اگر داستان را بپذیریم، باید بگوییم که این سیصد نفر (که منتظر ملحق شدن سیزده نفر دیگر هستند)، عمر طولانى دارند و مانند امام زندگى مىکنند ؛ در حالى که این مسئله هیچ مستندى ندارد و بلکه بر اساس روایات، آنان به طور ناگهانى از بسترهاى خود غایب مىشوند و به امام مىپیوندند براى مطالعه بیشتر ر.ک : سید جعفر مرتضى عاملى، جزیره خضراء در ترازوى نقد، ص 201 - 229 ؛ ابراهیم امینى، دادگستر جهان، ص 205 و 206.
سه. جزیره خضراء و مدعیان مهدویت
برآیند مباحث گذشته، این است که داستان جزیره خضراء، اعتبار سندى و روایى ندارد و نمىتواند اثبات کند که آنجا محل سکونت امام زمان(عج) و فرزندان آن حضرت است یا اینکه او داراى همسر و فرزند است و... حال بنا بر فرض اینکه على بن فاضل مازندرانى، شخصى راستگو بوده و چنین جزیرهاى را دیده است؛ «باید دید که آیا جزیره خضراء امرى واقعى است یا نه و افرادى که او دیده است، چه کسانىاند؟ در پاسخ به طور خلاصه مىتوان گزینه هاى زیر را بیان کرد :
3-1. دریاى سفید و جزیره خضراء
دریاى سفید، همان دریاى مدیترانه است که در زبان عرب آن را «البحر الابیض المتوسّط» مىنامند. دلیل نام گذارى آن نیز، سفید بودن آب دریا، به دلیل نوع رسوبات آن است. جزیره خضراء نیز قسمتى از انتهاى جنوب غربى اسپانیاى فعلى (اندلس قدیم) است که به همین نام در گذشته اشتهار داشته است و در حال حاضر نیز با نام «Algeiras» شناخته مىشود.
در سال 91 ه .ق موسى بن نصیر (فرماندار افریقا از طرف ولید بن عبد الملک) و طارق و یکى از فرماندهان سپاهش آنجا را فتح کردند. از این تاریخ تا قرن نهم و دهم، جزیره خضراء در دست مسلمانان بود و حاکمانى از طرف خلفاى اموى، عباسى و امویان اندلس و فاطمیان مصر، بر آنجا منصوب مىشدند. پس از آن نیز بین مسلمانان و مسیحان دست به دست مىشد. به هر حال جزیره خضراء مکان مشهورى در اندلس(اسپانیاى فعلى) بوده است.
به نظر مىرسد، على بن فاضل، در سواحل جنوبى مدیترانه سیر کرده و از سرزمین بربرها گذشته و به جزیره خضراء نیز رفته است.
3-2. حکومت موحّدین
سرزمین مصر و شمال آفریقا، چندین قرن تحت استیلاى حکومت فاطمى (از فرق شیعه) قرار داشت. همچنین دولت موحّدین - که با عقاید انحرافى مرابطین و... به ستیز برخاست - از نظر پایه هاى فکرى، شباهت زیادى به شیعه داشت.
موحّدین از سال 517 ه . ق به نبرد با مرابطین پرداختند و در سال 541 ه . ق اندلس را فتح کردند. بنیان گذار این حرکت، شخصى به نام محمد بن عبد اللَّه تومرت بود که در «سوس» قیام کرد و خود را از فرزندان «حسن مثنى» مىدانست. افکار و عقاید وى عبارت بود از : مبارزه با منکرات و فساد حاکمان، تکیه بر نام «مهدى آل محمد» و تبلیغ وسیع از اهل مهدویت و حتى ادعاى مهدویت (اینکه او مهدى موعود است) و... .
آنان بر قسمت غربى اندلس تسلّط یافته و جزیره خضراء، اشبلیله و قرطبه را فتح کردند. پس مهمترین ادعاى آنان (ترویج موضوع مهدویت و ادعاى آن از سوى محمد بن تومرت)، مىتوانست در شکلگیرى داستان جزیره خضراء نقش داشته باشد. این عقیده در میان پیروان او باقى ماند، به گونه اى که برخى از آنان مرگ تومرت را منکر شدند و باور داشتند که او بار دیگر ظهور خواهد کرد.
از طرفى مسلمانان در آن زمان داراى نیروى دریایى قدرتمند و کشتىهاى فراوانى بودند و بر کلیه سواحل دریاى مدیترانه تسلّط داشتند و دولت موحدین نیز در آن زمان، در اوج عظمت بوده و پایگاه دریایى بزرگ و نیرومندى تأسیس کرده بودند.
نتیجه گیرى
از مجموع آنچه در این بخش گفته شد بر مىآید که :
1. تفکر مهدویت و تکیه بر ظهور مصلح فاطمى(از نسل فاطمه زهرا«س» از جمله موضوعاتى بوده که در آن سامان تبلیغ مىشده است و عده اى در آن سامان مدعى مهدویت بوده اند. دولت فاطمى نیز «تفکر مهدویت» را نشر مىداده است.
2. امکان دارد على بن فاضل، خود به سرزمین اندلس و جزیره خضراء مسافرت کرده باشد و در زمان سفر او، در جزیره خضراء، حکومتى شیعى و از اعقاب موحّدان و یا خاندانهاى دیگر شیعى حاکم بوده اند ؛ ولى على بن فاضل، مهدى موعود مورد ادعاى آنان را با معتقدات شیعه اثنا عشرى، اشتباه گرفته و هنگام نقل نیز، عقاید خود را با آن مخلوط کرده است.
3. احتمال دارد على بن فاضل، خود به سرزمین اندلس و... سفر نکرده است؛ بلکه از دیگرانى که در آن سرزمین (و جزیره خضراء) تردّد داشته اند، اخبارى را از حکومت مهدى (ابن تومرت) و فرزندان و جانشینان او و یا دیگر حکومتهاى شیعى، شنیده و آرمانهاى خود را با آنچه که شنیده است، تطبیق داده و یا داستانى از سفر خود به جزیره خضراء مطرح کرده و افراد هم که آن را شنیده اند (به علت کم اطلاعى از حوادث تاریخى آن زمان)، آن را بدون هیچ نقدى، نقل کرده اند.
حاصل آنکه ماجراى جزیره خضراء، مخلوطى از واقعیات آن زمان است که رنگ شیعه اثنا عشرى به آن زده شده و در کتابهاى شیعه راه پیدا کرده است. ر.ک : مجتبى کلباسى، بررسى تاریخى داستان جزیره خضراء، فصلنامه انتظار، ش 2، ص 110-126.
در پایان گفتنى است در موضوع امام زمان(عج) که از عقاید حتمى و جهانى همه مسلمانان است، سزاوار نیست که با اتکا به خبرهاى غیر موثّق و حدسیّات، سخن گفت.
برای مطالعه بیشتر ر.ک : مهدویت (پیش از ظهور ) رحیم کارگر ، نشر معارف .
منبع: پرسمان دانشجویی
:: موضوعات مرتبط:
امام زمان ,
:: برچسبها:
سایت مبارزه با شیطان ,
انتی لوسیفر ,
antilucifer ,
antilucifer.ir ,
امام زمان در کجا زندگی میکند ,
محل زندگی امام زمان کجاست ,
امام زمان و جزیره برمودا ,
امام زمان و مثلث برمودا ,
محل زندگی امام زمان ,
امام زمان و جزیره خضرا ,
ایا جزیره برمودا واقعیت دارد ,
جزیره خضرا کجاست ,
امام زمان در جزیره برمودا ,
با کیفیت ترین عکس امام زمان ,
عکس امام زمان ,
دانلود مجموعه عکسهای امام زمان ,
تصاویر امام زمان ,
دانلود پکیج عکس امام زمان ,
مبارزه با شیطان ,
عکس واقعی امام زمان ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 55